Huishoudelijk Reglement - Tuinvereniging Nesserlaan

Ga naar de inhoud

Huishoudelijk Reglement

Inschrijven
 


Huishoudelijk Reglement van de “Tuinvereniging Nesserlaan”
 
 
ARTIKEL 1
 
De vereniging is genaamd: “Tuinvereniging Nesserlaan”en is gevestigd te Amstelveen. Zij wordt in dit Huishoudelijk Reglement verder genoemd de Vereniging. Het tuincomplex van de Vereniging is gelegen aan de Gondel 7, 1186 MJ Amstelveen.

 
 
ARTIKEL 2
 
a.       De leden kunnen, indien beschikbaar, een tuin huren per kalenderjaar. De huur gaat in op 1 januari en eindigt 31 december daaropvolgend. Iedere huurder/ster heeft de vrije beschikking over de aan hem/haar verhuurde grond, met inachtname van de in dit Huishoudelijk Reglement omschreven bepalingen.  
 
b.      Op het moment van ‘lid met een tuin worden’ is een borg verschuldigd (zie huurcontract).  
 
c.       Een lid dient het gehuurde perceel zelf te bewerken, te bebouwen en te onderhouden.
 
d.      Een lid zal het gehuurde perceel zonder schriftelijke toestemming van het bestuur geheel noch gedeeltelijk, tegen  betaling noch kosteloos in huur of gebruik afstaan aan        derden tenzij vooraf schriftelijk toestemming van het bestuur is verkregen.  
 
e.       Gezamenlijke huur van één tuin is slechts mogelijk met schriftelijke toestemming van het bestuur. Tenminste  één van de gezamenlijke huurders is lid van de vereniging. In de Algemene Ledenvergadering kan namens de gezamenlijke huurders , indien zij beiden lid zijn  slechts één stem worden uitgebracht.
 
f.        Bij tijdelijk onderhoud van de tuin door derden, dit geldt voor een periode van maximaal één jaar, is vooraf schriftelijk toestemming vereist van het bestuur.  
 
g.      Indien de tuin na beëindiging van het huurcontract niet ontruimd ter beschikking komt, al dan niet voor een volgende huurder, zal de ontruiming geschieden door de Vereniging. De kosten hieraan verbonden worden aan de in gebreke gebleven voormalige huurder doorberekend onder aftrek van de borg.

 
 
ARTIKEL 3
 
a.      Het verhuren van tuinen geschiedt uitsluitend door het bestuur. De overdracht van het gehuurde zal uitsluitend geschieden door minimaal twee bestuursleden, die daarvoor door het bestuur zijn aangewezen.
 
b.      Een lid dient de verhuurde tuin te beheren als een goed tuinier en ingevolge het gestelde in artikel 2 lid a van dit Huishoudelijk Reglement verplicht zijn/haar tuin van de aanvang af in goede toestand en onkruidvrij te houden. Het eerste jaar dat een tuinder de tuin gebruikt wordt hij/zij gezien als “aspirant”  tuinder. In dit eerste jaar wordt de tuinder gevolgd door leden van de Onderhoudscommissie om te zien of hij/zij zich houdt aan de in het Huishoudelijk Reglement genoemde onderhouds- en gebruiksregels. Aan het einde van het eerste jaar besluit het bestuur of de “aspirant tuinder” tuinder wordt. Bij het niet nakomen van de onderhouds- en gebruiksregels wordt het huurcontract beëindigd.
 
c.      Een lid dat in gebreke blijft te voldoen aan het gestelde in artikel 3 lid b van dit Huishoudelijk Reglement, zal door het bestuur op zijn/haar verplichtingen worden gewezen, waarop binnen veertien kalender dagen een reactie wordt verwacht. Als binnen de gestelde tijd van veertien kalenderdagen geen reactie bij het bestuur is binnen gekomen, zal het bestuur nog één maal trachten een reactie te ontvangen, door nogmaals een verzoek te doen hetzij aangetekend met het verzoek om een korte-termijn-reactie, hetzij een telefonisch verzoek.
 
d.      Als de inspanningen van het bestuur zoals hiervoor genoemd tot geen enkele reactie van het betreffende lid leiden, dan behoudt het bestuur zich het recht voor om voorzieningen te treffen om onkruidvorming en wildgroei en daardoor wellicht te ontstane overlast aan de belendende tuinen, te voorkomen. Het bestuur kan op elk moment van het jaar het lidmaatschap opzeggen en eisen dat het betreffende lid zijn tuin en de sleutel(s) teruggeeft. Gelijkertijd vervallen voor de betreffende persoon de borgen en ook is restitutie van de contributie en de huur niet mogelijk. Het bestuur is verplicht op de eerstvolgende jaarvergadering verantwoording af te leggen voor de door het bestuur genomen maatregelen.
 
e.      Eventuele kosten die voortvloeien uit de activiteiten zoals genoemd in lid d en e van dit artikel zullen aan het in gebreke zijnde lid in rekening worden gebracht, c.q. worden verrekend met de eventueel te retourneren borgsom en/of huurrestitutie.
 
f.        Het bestuur zal de Algemene Ledenvergadering bij name in kennis stellen van het feit, dat leden, ondanks diverse sommaties niet hebben voldaan aan het gestelde in artikel 3 lid b van dit Huishoudelijk Reglement, met vermelding van de gevolgde procedure en hen zo nodig voordragen tot opzegging van het lidmaatschap, conform het bepaalde in artikel 10 van de Statuten.  
 
 
 
ARTIKEL 4
 
De contributie, tuinhuur en andere vergoedingen dienen binnen 30 dagen na datum van de nota, te zijn voldaan. Betalingen kunnen uitsluitend geschieden door overmaking op het betreffende bankrekeningnummer van de Vereniging.

 
 
ARTIKEL 5     
 
Het beschadigen en/of doen beschadigen van het tuincomplex komt te allen tijde voor rekening van het betrokken lid (ook als dit ontstaat door derden die namens, dan wel in opdracht van het lid handelen).

 
 
ARTIKEL 6
 
Het is verboden:
 
a.      Greppels te graven.
 
b.      Vuilnis en/of afval buiten de tuinen te werpen. Vuilnis en/of afval moeten door de leden zelf van het complex worden verwijderd en mag niet gedeponeerd worden op het parkeerterrein.
 
c.      Niet afgedekt mest en afval op de tuin op te slaan. Mest en verteerbaar afval en vuil mogen slechts goed afgedekt worden opgeslagen op de eigen tuin en niet binnen een strook van één meter breedte langs de slootkant.
 
d.      Afval etc. op het complex te verbranden.
 
e.      Paden en/of sloten te beschadigen.
 
f.       Afrasteringen te verbreken of te beschadigen.
 
g.      Ongevraagd en zonder toestemming andermans tuin te betreden.
 
h.      Honden op het complex uit te laten of los te laten lopen.
 
i.       Kleinvee en/of pluimvee op de tuinen te houden.
 
j.       Met motorvoertuigen op het complex te komen, anders dan op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen.
 
k.      Het leidingwater te gebruiken voor het uitvoerig wassen van tuinproducten en het begieten van de tuin.
 
l.       De gehuurde tuin als opslag te gebruiken, anders dan voor tuingereedschap in een gereedschapskist, met uitzondering van het vermelde onder c.
 
m.     Handel te drijven/ de opbrengst van de tuinen op het complex te verhandelen.
 
n.      Geluidsapparatuur zo luid te laten spelen dat de overige gebruikers van het complex en/of omwonenden hiervan hinder ondervinden.
 
o.      Afvalwater, fecaliën en andere afvalstoffen in de omringende sloten te deponeren.
 
p.      Zodanige beplanting aan te leggen dat hinderlijke schaduwwerking in omringende tuinen ontstaat.
 
q.      Anderen op enigerlei wijze overlast aan te doen.
 
 
Bij overtreding in herhaling of weigering om aan één of meerdere verbodsbepalingen te voldoen, kan het bestuur het bepaalde in artikel 9 van de Statuten ten uitvoer brengen.  

 
 
ARTIKEL 7
 
a.       Ieder lid is verplicht half pad en half slootkant, grenzend aan zijn/haar tuin te onderhouden. Bij het achterwege blijven van deze werkzaamheden, zal dit vanwege de Vereniging voor rekening van het betreffende lid worden uitgevoerd.   
 
b.       Het onderhoud van het tuincomplex geschiedt door en voor rekening van de Vereniging, met inachtneming van de bepalingen zoals vermeld in de huurovereenkomst tussen de Vereniging en de Gemeente. Ten aanzien van de uitvoering van dit onderhoud is de volgende regeling uitgewerkt: Elke tuinder is verplicht een maal per jaar werkzaamheden te verrichten tijdens het Algemeen Onderhoud. Het Algemeen Onderhoud vindt plaats op een zaterdag van 10.00 tot 12.00 uur. Een schema hiervoor wordt opgesteld door de onderhoudscommissie. Indien een tuinder niet in de gelegenheid is op een bepaalde datum te komen, kan een andere datum afgesproken worden. Als een tuinder, na regelmatig opgeroepen te zijn voor deelname aan het Algemeen Onderhoud, zijn/haar verplichtingen niet nakomt, kan een boete worden opgelegd van € 50,00.

c.   Op basis van de met de Gemeente gesloten huurovereenkomst gelden ten aanzien van het onderhoud de volgende bepalingen:
 
1.      Bij het onderhoud worden geen chemische bestrijdingsmiddelen toegepast, met uitzondering van biologisch afbreekbare bestrijdingsmiddelen.
2.      De tuinen dienen vrij te zijn van onkruid en de tuinen en opstallen dienen in goede staat van onderhoud te verkeren en er te allen tijde net en ordelijk uit te zien.
3.      Het onderhoud van sloten, inclusief de schouwwerkzaamheden,te weten door middel van baggeren op diepte houden van de sloten en het verwijderen van kroos, flab en
        andere waterplanten, worden door de leden uitgevoerd.
4.      De bij het onderhoud uit de sloten komende specie en slootvuil worden over de tuinen verspreid.
5.      Het totale onderhoud van de beplanting op het tuincomplex wordt door de Vereniging uitgevoerd (met uitzondering van het onderhoud aan de bomen bij de parkeerplaats).
6.      Langs de door de Gemeente aangebrachte beplantingen en langs het bovenvlak van de slootkanten, dient een strook van tenminste een halve meter te worden vrijgehouden.
7.      De voetpaden op het tuincomplex dienen op voldoende hoogte vlak en onkruidvrij te worden gehouden (verhardingsmateriaal wordt door de Gemeente ter beschikking gesteld).
8.      Grond noch graszoden mogen van het tuincomplex worden afgevoerd.
9.      In de door de Gemeente aangebrachte beplantingen wordt niet geplant of gezaaid, tenzij in overleg met de Gemeente anders is overeengekomen  en geen afrasteringen en/of andere voorwerpen aangebracht.
10.    Het onderhoud aan de duikers in de dammen en van de hoofdingang geschiedt door de Vereniging.
11.    Het onderhoud van het toegangshek en afrastering geschiedt door de Vereniging (benodigde materialen worden door de Gemeente ter beschikking gesteld).

 
 
ARTIKEL  8    
 
a.       Leden zijn gerechtigd tot het plaatsen van een gereedschapskist van maximaal 200 cm lang, 100 cm breed en 75 cm hoog op hun tuin. Daarnaast mag worden overgegaan tot het plaatsen van maximaal 6 éénruiters per unit (één unit is een kleine tuin van ± 50 m²) met een maximale bakhoogte van 60 cm op de tuin. Tevens mag men een kasje plaatsen met een maximal hoogte van 125 cm. De bekleding daarvan moet ieder jaar vóór 1 november zijn verwijderd. Een tekening van het kasje met de maten en de te gebruiken materialen moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bestuur.
 
b.       Andere dan de in dit artikel bedoelde opstallen c.q. bouwkundige constructies, mogen op de tuinen niet worden gebouwd of geplaatst of in onderdelen aanwezig zijn.
 
c.       Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Vereniging mag een lid geen kabels, leidingen, riolering, drainage of beschoeiing in of op het gehuurde aanbrengen. Het is evenmin toegestaan afstapjes of trapjes in het talud naar de sloten aan te brengen.

 
 
ARTIKEL 9
 
a.      De Vereniging is niet aansprakelijk voor schade aan eigendommen van leden en/of gebruikers van tuinen, ontstaan door enig gebrek in de op het tuincomplex aangebrachte voorzieningen ten behoeve van de levering van water.
 
b.      Leden verplichten zich tot het uitvoeren van alle werkzaamheden door of vanwege de Vereniging en/of Gemeente, strekkende tot het aanleggen, onderhouden, in stand houden of vernieuwen van de genoemde voorzieningen, zonder enig recht op vergoeding van ten gevolge van die werkzaamheden veroorzaakte schade aan eigendommen van leden of gebruikers van tuinen op het tuincomplex, te gedogen.
 
c.       De Vereniging is niet aansprakelijk noch verantwoordelijk voor de eigendommen van leden en/of gebruikers van tuinen op het tuincomplex en voor schade en/of ongevallen welke op enigerlei wijze uit het gebruik van het gehuurde voortvloeien.
 
d.      Schade door een lid toegebracht aan het tuincomplex moet door deze op eerste aanzegging van de Vereniging worden vergoed.

 
 
ARTIKEL 10
 
Op- of aanmerkingen de Vereniging betreffende,moeten schriftelijk of per email bij de 1e secretaris worden ingediend. Adreswijzigingen moeten zo spoedig mogelijk schriftelijk of per email worden opgegeven bij de ledenadministratie.

 
 
ARTIKEL 11
 
De vergaderingen worden onderscheiden in:
 
a.       Algemene Ledenvergadering.
 
b.      Bestuursvergadering.
 
c.       Commissievergadering.
 
d.      Gecombineerde bestuurs/commissievergadering

 
 
ARTIKEL 12
 
Oproepingen ter vergadering voor de leden, moeten tenminste 14 dagen voor de te houden vergadering geschieden.

 
 
ARTIKEL 13
 
Door het bestuur wordt de volgende commissie ingesteld:
 
a.       Onderhoudscommissie, belast met het opstellen van een werkplan ten behoeve van het onderhoud van het tuincomplex. Tot het takenpakket van deze commissie behoort ook het ten uitvoer brengen van dit plan.

 
 
ARTIKEL 14
 
a.       Het bestuur zorgt voor de uitvoering en de naleving van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement.
 
b.      De 1e voorzitter is belast met de algemene leiding.
 
c.      De 1e secretaris is belast met het bijhouden van de notulen van alle vergaderingen, hierin bijgestaan door de 2e secretaris; het bijeenroepen van de vergaderingen; de correspondentie; het overige administratieve werk en zorg voor het archief. Met de 1e voorzitter en 1e penningmeester tekent hij/zij alle schriftelijke verbintenissen door of namens de Vereniging aangegaan.
 
d.      De 1e penningmeester is belast met het beheer en de verantwoording van de geldmiddelen van de Vereniging. Hij/zij doet geen betalingen dan door tegen overgave van een kwitantie, tenzij dit betaald kan worden door middel van giro of bank. De gelden die niet voor onmiddellijke betaling nodig zijn, moeten door hem/haar ten behoeve van de Vereniging op een bank- of gironummer geplaatst worden. Bedragen boven de € 500,-- worden van de girorekening zo vlug mogelijk overgeboekt naar de deposito, dit met het oog op de rente vergoeding. Hij/zij maakt jaarlijks de begroting. Hij/zij is verplicht aan de kascommissie alle inlichtingen te verschaffen die zij, met het oog op haar taak verlangt. De kascommissie heeft te allen tijde het recht tot inzage in de boeken en de kas. Leden zonder voorkennis met betaling ten achter, maant hij/zij schriftelijk aan om binnen een week aan hun verplichtingen te voldoen, uiteraard verhoogd met de dan geldende portokosten. Bij het niet nakomen van deze aanmaning, geeft hij/zij hier kennis van aan het bestuur, dat verder beslist hoe tegen deze leden wordt opgetreden. Hij/zij geeft op de bestuursvergaderingen een maandelijks overzicht van de inkomsten en uitgaven. De 1e penningmeester is bevoegd uitgaven te doen na goedkeuring van het bestuur, behoudens niet begrootte uitgaven boven de € 3000,-- per opdracht; deze behoeven de goedkeuring van de ledenvergadering. Alle uitgaande girostukken moeten door de 1e penningmeester worden ondertekend.
 
e.      De 2e functionarissen staan hun 1e functionaris bij hun werkzaamheden terzijde en vervangen deze bij afwezigheid. De algemene functionaris staat de overige bestuursleden zo nodig bij hun werkzaamheden terzijde en vervangt hen bij afwezigheid.

  
ARTIKEL 15
 
De contributie van de Vereniging en de huurprijs van een tuin worden vastgesteld op een ledenvergadering. De hoogte van de huur wordt mede bepaald door de Gemeente en is onderhevig aan inflatiecorrectie.

 
 
ARTIKEL 16
 
In spoedeisende gevallen of wanneer het besluit ener vergadering twijfel overlaat of het in overeenstemming is met de mening van de meerderheid van de leden, kan het bestuur een referendum onder alle stemgerechtigde leden uitschrijven. De uitslag van het referendum heeft dezelfde waarde als een vergaderingbesluit.


 
Terug naar de inhoud